Ar esate priklausomas nuo interneto?

Pasidarykite trumpą testą, kad tai sužinotumėte

Šiais laikais beveik niekas neįsivaizduoja dienos be išmanaus telefono, planšetės ar kompiuterio. Daugumai tai būtina darbo ar bendravimo priemonė, kitiems – pramoga, laisvalaikio praleidimo būdas.

Visais laikais nauji išradimai būdavo kuriami siekiant progreso, gyvenimo kokybės gerinimo. Tačiau dažniausiai per ilgesnį laiką išryškėdavo, kad „nėra to gero, kas neišeitų į bloga“ 😊. Tiek parakas, tiek atomas, tiek kompiuteris gali būti naudojami ir geriems tikslams, ir nelabai… O ką jau kabėti apie žalą, kurią jie gali padaryti naudojant neatsakingai, neišmanant ir be saiko.

Interneto zala, kompiuteris, priklausomybe nuo kompiuterio, laisvalaikis lauke

Daugelis mokslininkų jau kurį laiką kalba apie priklausomybę nuo interneto kaip apie naują ligą. Kaip ir kitos priklausomybės (nuo alkoholio, narkotinių medžiagų), internetinė priklausomybė prasideda panašiai. Iš pradžių žmogus jaučia malonumą ir mano, kad tai nieko blogo: žmonės giriasi per internetą užmezgę naujų pažinčių, labiau atsiskleidę. Tačiau tai tik iliuzija. Gyvas bendravimas ir internetas – visiškai skirtingi dalykai.

Iš pradžių internetas naudojamas darbui, tobulėjimui, bendravimui. Vėliau imama juo piktnaudžiauti, o kitas žingsnis – priklausomybė. Riba tarp jų, beje, labai slidi. Kiti specialistai teigia, kad perdėtas interneto vartojimas nėra problema savaime, o didesnės problemos simptomas. Pavyzdžiui, depresija sergančioms moterims būdinga leisti laiką socialiniuose tinkluose žiūrint, kokie geri yra kitų gyvenimai ir galvojant, koks netikęs yra jos gyvenimas. Šiuo atveju, depresija atima jėgas ir valią atsitraukti nuo ekrano, o laikas prie ekrano tik dar labiau skatina prislėgtumą ir depresiją.

Interneto zala, kompiuteris, priklausomybe nuo kompiuterio, laisvalaikis lauke

Ypač pavojingas besaikis interneto naudojimas vaikams. Tuomet nesiformuoja tikrieji, realūs bendravimo įpročiai. Mažai bendraudami su žmonėmis vaikai negali matyti jų emocijų, reakcijų, negali pastebėti, kuo jie panašūs į mus, kuo skiriasi. Vaikas gyvena virtualioje realybėje, kuri neturi nieko bendro su tikrąja. Tai ilgainiui iššaukia tokias nepageidautinas pasekmes kaip sutrikęs emocinis intelektas, depresija.

Testas: ar esate prisklausomas nuo interneto?

Priklausomybės nuo interneto diagnostikai dažnai naudojamas K. Young klausimynas. Pabandykite perskaityti žemiau esančius teiginius ir pagalvokite, ar jie tiktų apibūdinant jus ir jūsų gyvenimą.

1. Naudojatės internetu tuomet, kai siekiate pabėgti nuo problemų arba pagerinti savo nuotaiką.
2. Jūs negalite kontroliuoti interneto vartojimo.
3. Jaučiate poreikį vis daugiau laiko skirti internetui tam, kad pasiektumėte pasitenkinimą.
4. Kiekvieną kartą jūs užsibūnate tinkle ilgiau, nei planavote.
5. Išleidžiate daug pinigų ryšio mokesčiams, tačiau kiekvieną dieną vėl jungiatės į tinklą.
6. Meluojate savo šeimos nariams ir draugams, kiek laiko jūs praleidžiate internete bei kaip esate įsitraukę į jį.
7. Jaučiate susierzinimą ir nerimą, kai jus atitraukia nuo interneto.
8. Nuolat galvojate apie internetą, kai esate ne tinkle.
9. Būdami ne tinkle jaučiatės nusiminę ir nerimastingi.
10. Rizikuojate prarasti svarbius santykius, darbo arba mokslo vietą dėl interneto vartojimo.

Jei asmeniui tinka daugiau nei keturi teiginiai ir jo įsitraukimas į interneto vartojimą tęsiasi ilgiau nei dvejus metus, tai gali liudyti apie susiformavusią priklausomybę nuo interneto ir jam gali būti reikalinga psichologinė pagalba.

Interneto zala, kompiuteris, priklausomybe nuo kompiuterio, laisvalaikis lauke, priklausomybe nuo interneto

Psichologai vienu balsu tvirtina, kad dažniausiai priklausomi tampa žmonės, kurie jaučiasi vieniši, neturi socialinio palaikymo, turi kokių nors fizinių defektų, kurių gėdijasi, stokoja emocinių ir socialinių įgūdžių, pasižymi menka savikontrole. Taip pat pažeidžiami tie, kurie dirba nuobodų darbą ir jo nekenčia, mėgstantys būti vieni bei nestandartines vertybes pasirinkę maištautojai.

Kompiuterinės priklausomybės pasekmės: judėjimo stoka, laikysenos sutrikimai, regėjimo, klausos sutrikimai, nutukimas, nuovargis, galvos skausmai, miego sutrikimai, padidėjęs irzlumas, pykčio priepuoliai.

Kaip atsikratyti priklausomybės nuo ekranų?

1. Galima elgtis drastiškai – išjungti internetą arba išnešti įrenginius iš patalpos. Deja šis metodas turi šalutinį poveikį. Čia kaip narkomanui atimti jo narkotikus. Žmogų gali ištikti pykčio, agresijos priepuoliai.  Šis žingsnis galimas, jei žmogus sąmoningai pripažįsta savo problemą ir pats imasi veiksmų jai spręsti.

2. Laipsniškai mažinti laiką, leidžiamą prie įvairių ekranų. Pirmiausia reikėtų imti save kontroliuoti. T.y pradžiai susižymėti, kiek šiandien laiko leidau prie įvairių ekranų ir ką ten veikiau. Tuomet susižymėti, kas buvo išties svarbu (darbas), o ką galima būtų sumažinti. Ir tas nereikšmingas veiklas mažinti kasdien po 10-15 min. Nejučia bus sutaupyta  nuo 1 iki 2 val. per savaitę. Ar bent įsivaizduojate, ką reiškia 1-2 valandos dėmesio jūsų šeimai, vaikui, sau? Dovanokite sau kažką nepatirta per tą savaitinį sutaupytą laiką. Gal masažą? Gal susitikimą su draugu? Gal pasivaikščiojimą miške? Gal knygos skaitymą patogiai įsitaisius terasoje?

3. Susitvarkykite savo kompiuterį, išmanųjį telefoną: palikite tik išties reikalingus failus, ikonėles ir nuorodas. Ištrinkite visas nereikalingas prenumeratas, žaidimus, kurie tik atima jūsų brangų laiką, tačiau neduoda jokios naudos.

4. Galite pabandyti nukreipti dėmesį nuo savo kompiuterio į kitą objektą. Pavyzdžiui, įsigykite augintinį. Jam išties reikės dėmesio ir laiko. Tad laikas, praleidžiamas internete, natūraliai sutrumpės. Augintinis, beje, gali suteikti ir tas emocijas, kurių buvo nesąmoningai ieškoma internete – meilę, supratimą, ištikimybę.

5. O gal pradėkite mokytis užsienio kalbos, skaityti knygas (ne elektronines), sportuokite, gaminkite. Beje, įsigijus Kamado bono kepsninę, panašu, kad visiškai pamiršite internetą (nebent receptų paieškai ir savo patiekalų postinimui atitinkamoje FB grupėje „Grilling and smoking Lithuania“). Manau dėl to jūsų šeima tik džiaugsis 😊

6. Dažniau susitikite su artimaisiais, draugais ir kaimynais. Kaip Mikutavičiaus dainoje: „pasveikinkit vieni kitus – juk taip daryti šitaip lengva“. Organizuokite bendras iškylas į gamtą, susitikite jaukiose terasose ar balkonuose išgerti arbatos ir gyvai pasikalbėti. Juk dar yra gyvų žmonių, prisimenančių gyvenimą prieš internetą 😊 Jis buvo pilnas bendravimo. Aš asmeniškai daug metų susitikdavau su drauge „prie akmens“ pusiaukelėje ir iki mokyklos likusius 200 metrų eidavome kartu. Nesvarbu, kad po to visą dieną praleisdavome kartu.

7. Jei jūs neturite pakankamai valios ir savikontrolės, įsidiekite specialias programėles, kurios jus informuotų, jog laikas internete baigėsi. Galite susitarti su artimaisiais, kad jus kontroliuotų. Nusistatykite sankcijas už pažeidimus 😉.  Viršijote laiką internete – keliaujate papildomai valandai su šunimi į kiemą, valote lauko baldus, pjaunate žolę kieme arba plaunate indus.

8. Žinoma, kartais situacija būna ypač sudėtinga ir be specialistų pagalbos nepavyksta susitvarkyti. Tuomet tikrai reikėtų kreiptis į psichologą, kuris padėtų identifikuoti problemos šaknis, paskatintų imtis reikalingų veiksmų. Paradoksas – turintieji problemų dėl interneto vartojimo pagalbą gali gauti taip pat internetu. Tam yra sukurta įvairių “virtualių klinikų” 😊

Iš tiesų nėra jokių argumentų prieš interneto naudą – tai nuostabus išradimas, padedantis mums tiek dirbti, tiek tobulėti, tiek bendrauti. Ir tikrai nereikia nuo jo visiškai atsiriboti. Tiesiog atminkime, kad visame kame turi būti balansas. Kiek laiko nedarbo metu skiriate socialiniams tinklams, tiek pat turėtumėte skirti fiziniam aktyvumui bei gyvam bendravimui, hobiui. Išlaikykime „tinklo blaivybę“, neleiskime jam užlipti ant galvos ir viskas bus gerai 😊

Su šiltais linkėjimais,

Logo ekoseses

Tekstą ruošė: Inga Skirmantienė

Redagavo: Saulė Skirmantienė­­­­­­­­­­­­­

P.S. Dalis nuotraukų yra iš Pinterest.com

Jūsų atsiliepimas

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

five × five =